Land van de verkoper
Interessante aanbiedingen
Mercedes-Benz Actros 1853 LS Distronic Spur-Ass Totwinkel
109 000 EUR
2021, 1000 km, 4x2, Diesel, 2-as
Oostenrijk, Laakirchen
Volvo FH 460 6X2 + HIAB 422E-7 HIDUO KRAAN/KRAN/CRANE/
109 000 EUR
2014, 1153875 km, 6x2, Diesel, 3-as
Nederland, ANDELST
MAN TGS 18.320 BLS Euro 6 / 547 dkm / NL Truck
12 400 EUR
2014, 547992 km, 4x2, Diesel, 2-as
Nederland, Tilburg
Mercedes-Benz Actros 1851LS KIPPHYDRAULIK Distronic Spur-Ass
83 500 EUR
2019, 107000 km, 4x2, Diesel, 2-as
Oostenrijk, Laakirchen
Mercedes-Benz Actros 1845 LS Distronic Spur-Ass Totwinkel
77 440 EUR
2020, 155000 km, 4x2, Diesel, 2-as
Oostenrijk, Laakirchen
Mercedes-Benz Actros 1853LS KIPPHYDRAULIK Distronic Spur-Ass
108 500 EUR
2021, 2000 km, 4x2, Diesel, 2-as
Oostenrijk, Laakirchen
Mercedes-Benz Actros 1848 LS LS Distronic PPC Spur-Ass L-Fhs
66 350 EUR
2020, 497000 km, 4x2, Diesel, 2-as
Oostenrijk, Laakirchen
MAN TGS ADR,E6-c
24 500 EUR
2016, 655753 km, 4x2, Diesel, 2-as
Polen, UL. INŻYNIERSKA 2 A, 20-484 LUBLIN
Een trekker is een vrachtwagen voor het vervoer van zware en extra grote ladingen op opleggers. De trekker met de oplegger wordt een vrachwagencombinatie genoemd. De trekker is een voertuig, dat uit de volgende structurele elementen bestaat:
Cabine. Cabines worden vervaardigd met en motorkap of zonder een motorkap. Cabines met een motorkap zijn voornamelijk in de Verenigde Staten, Australië verspreid, waar er is geen beperking op de lengte van de vrachtwagencombinaties. In Europa worden cabines zonder een motorkap of kantelcabines vervaardigd. In cabines met een motorkap bevindt zich een motor vooraan, onder de motorkap. Dat maakt de toegang tot de motor gemakkelijker voor de reparatie. In de kantelcabines bevindt zich de motor onder de cabine boven de vooras. Het verschil in de cabine bepaalt ook de gewichtsverdeling van de assen en het zwaartepunt, en dus beinvloedt de stabiliteit en bestuurbaarheid van de trekker en de gehele vrachtwagencombinatie.
Afhankelijk van de bestemming en de klasse van de trekker, kan de cabine verschillende afmetingen en uitvoering hebben. Als regel worden ze verdeeld als hieronder: korte cabines, dag cabines (met een slaapplaats), slaapcabines, en speciale cabines. De slaapcabines hebben de lengte meestal tot 2,3 meter (de meest voorkomende Scania - 2,26 m ), maar maximaal bereiken ze 3,42 m (Lange Cre Cab). Dankzij de grotere lengte kan men de cabine met slaapplaatsen en extra apparatuur uitrusten. De hoogte varieert van 1,5 m tot 2,3 m. De dagcabines zijn een beetje korter en lager, hebben geen extra opties en voorzieningen; hun afmetingen zijn 1,9 x 1,5 meter. De breedte van de cabines zijn meestal beperkt tot 2,43 meter. Als regel is de lengte altijd 10-15 cm. groter dan de hoogte (zie Scania). Maar de grootste cabines zien als een kubus met afmetingen van 2,3 x2 ,3x2,3 m. uit.
Een motor is het belangrijkste functionele deel van de trekker. Het motorvermogen beinvloedt het totaalgewicht, laadvermogen en en het brandstofverbruik. De trekkers zijn uitgerust met een dieselmotor. Moderne brandstofinjectie technologieёn, het koelsysteem en het uitlaatgassensysteem kunnen het vermogen vergroten en het brandstofverbruik keer minder maker ten opzichte van zijn voorgangers . Daarnaast strengere milieuregels maken het nodig het apparatuur voor de neutralisatie van uitlaatgassen te monteren. Bij trekkers varieert het motorkapaciteit van 9 tot 16 liter, dus is het motorvermogen ongeveer 230-750 pk (voor Volvo, Scania ). Ze genereren de koppel van 3550 N/m al bij 1000 rpm. Met deze functies van de motor kan het totaalgewicht tot maximaal 100 ton of meer verhogen (en met de wiel reductiekast tot 180 ton). Dit maximaliseert de functionaliteit van trekkers bij het bewegen opwaarts, bij het vervoeren van zware lasten, en op de ruwe terrein.
Transmissie draagt het motorvermogen naar de wielen over, en bepaalt in het algemeen het arbeidsvermogen van de hele combinatie. Transmissie bestaat uit de versnellingsbak, aandrijfassen, en de krachtafnemer (PTO). Er zijn mechanische transmissies, mechanische transmissies met dubbele vernselling, en volledig automatische transmissies. Voor de mechanische versnellingsbak blijft de klassieke mechanica als basis. Echter, met de mogelijkheden van automatische koppeling en software worden ze tot een geautomatiseerde versnellingsbak, die zelfs geen koppelingspedaal kunnen hebben. De dubbele transmissies hebben dicht bij elkaar overbrengingsverhoudingen, waardoor het aantal transmissies stijgt tot 12-14 en dat maximaliseert de bereidbaarheid van de trekkers. Vele versnellingsbakken zijn uitgerust met de rem-retarder, die een remkracht voortbrengt al op de krachtafnemer of op de versnellingsbak. Dat maakt het remmen soepel en snel.
Assen en reductiekasten zijn verantwoordelijk voor de verdeling van de belasting en laadvermogen . Assen kunnen worden uitgerust met eenvoudige mechanische reductiekasten of kunnen worden aangevuld met tandwielen. Die verhogen het totaalgewicht. Bijvoorbeeld zijn de trekkers met een as en het vermogen van 250 pk uitgerust met een gewone reductiekast. Bij het vermogen tot 750 pk en totaalgewicht van meer dan 150 ton is de tandwiel nodig.
Zadel. Deze mechanische koppeling bevindt zich opwaarts van de trekkerassen en ziet de koppeling met een oplegger voor. Die ziet als een bole metalplaat met een gat voor de aankoppeling van een oplegger en de grootte van 50.8 en 88.9 mm. Deze inrichting moet de wendbaarheid van de hele vrachwagencombinatie op de weg verzekeren.
De belangrijkste producenten van de trekkers zijn:
- Daimler AG met merken Mercedes-Benz, Freightliner Trucks, Sterling Trucks, Unimog, Western Star, Fuso, BharatBenz
- Volvo Group met merken Volvo, Mack, Renault, UD Nissan Diesel
- PACCAR met merken DAF Trucks, Kenworth, Peterbilt, Leyland Trucks
- Volkswagen Group met merken Scania, MAN
- Dongfeng Motor
- Тata Group met merken Tata Motors, Daewoo Commercial Vehicle
- Hyundai Kia
- Toyota Group met merken Hino Motors, Isuzu
- Iveco Group met merken Magirus, Astra, Seddon Atkinson, Yuejin