
Trekkers
- DAF 1521
- FORD 22
- FREIGHTLINER 4
- HINO 3
- IVECO 490
- KENWORTH 2
- MACK 2
- MAN 1218
- MERCEDES-BENZ 1356
- MITSUBISHI 14
- RENAULT 564
- SCANIA 1303
- SINOTRUK 52
- TATRA 3
- VOLVO 1116
- Nederland 2903
- Albanië 3
- België 961
- China 61
- Denemarken 119
- Duitsland 1077
- Estland 39
- Finland 47
- Frankrijk 348
- Griekenland 10
- Hongarije 46
- Ierland 6
- Italië 119
- Kroatië 45
- Letland 22
- Litouwen 267
- Luxemburg 4
- Mexico 5
- Noorwegen 33
- Oostenrijk 199
- Panama 1
- Polen 394
- Portugal 102
- Roemenië 108
- Singapore 28
- Slovenië 27
- Slowakije 9
- Spanje 225
- Tsjechië 265
- Turkije 5
- Verenigd Koninkrijk 178
- Verenigde Arabische Emiraten 24
- Zweden 46
- Zwitserland 42
Interessante aanbiedingen








Een trekker is een vrachtwagen voor het vervoer van zware en extra grote ladingen op opleggers. De trekker met de oplegger wordt een vrachwagencombinatie genoemd. De trekker is een voertuig, dat uit de volgende structurele elementen bestaat:
Cabine. Cabines worden vervaardigd met en motorkap of zonder een motorkap. Cabines met een motorkap zijn voornamelijk in de Verenigde Staten, Australië verspreid, waar er is geen beperking op de lengte van de vrachtwagencombinaties. In Europa worden cabines zonder een motorkap of kantelcabines vervaardigd. In cabines met een motorkap bevindt zich een motor vooraan, onder de motorkap. Dat maakt de toegang tot de motor gemakkelijker voor de reparatie. In de kantelcabines bevindt zich de motor onder de cabine boven de vooras. Het verschil in de cabine bepaalt ook de gewichtsverdeling van de assen en het zwaartepunt, en dus beinvloedt de stabiliteit en bestuurbaarheid van de trekker en de gehele vrachtwagencombinatie.
Afhankelijk van de bestemming en de klasse van de trekker, kan de cabine verschillende afmetingen en uitvoering hebben. Als regel worden ze verdeeld als hieronder: korte cabines, dag cabines (met een slaapplaats), slaapcabines, en speciale cabines. De slaapcabines hebben de lengte meestal tot 2,3 meter (de meest voorkomende Scania - 2,26 m ), maar maximaal bereiken ze 3,42 m (Lange Cre Cab). Dankzij de grotere lengte kan men de cabine met slaapplaatsen en extra apparatuur uitrusten. De hoogte varieert van 1,5 m tot 2,3 m. De dagcabines zijn een beetje korter en lager, hebben geen extra opties en voorzieningen; hun afmetingen zijn 1,9 x 1,5 meter. De breedte van de cabines zijn meestal beperkt tot 2,43 meter. Als regel is de lengte altijd 10-15 cm. groter dan de hoogte (zie Scania). Maar de grootste cabines zien als een kubus met afmetingen van 2,3 x2 ,3x2,3 m. uit.
Een motor is het belangrijkste functionele deel van de trekker. Het motorvermogen beinvloedt het totaalgewicht, laadvermogen en en het brandstofverbruik. De trekkers zijn uitgerust met een dieselmotor. Moderne brandstofinjectie technologieёn, het koelsysteem en het uitlaatgassensysteem kunnen het vermogen vergroten en het brandstofverbruik keer minder maker ten opzichte van zijn voorgangers . Daarnaast strengere milieuregels maken het nodig het apparatuur voor de neutralisatie van uitlaatgassen te monteren. Bij trekkers varieert het motorkapaciteit van 9 tot 16 liter, dus is het motorvermogen ongeveer 230-750 pk (voor Volvo, Scania ). Ze genereren de koppel van 3550 N/m al bij 1000 rpm. Met deze functies van de motor kan het totaalgewicht tot maximaal 100 ton of meer verhogen (en met de wiel reductiekast tot 180 ton). Dit maximaliseert de functionaliteit van trekkers bij het bewegen opwaarts, bij het vervoeren van zware lasten, en op de ruwe terrein.
Transmissie draagt het motorvermogen naar de wielen over, en bepaalt in het algemeen het arbeidsvermogen van de hele combinatie. Transmissie bestaat uit de versnellingsbak, aandrijfassen, en de krachtafnemer (PTO). Er zijn mechanische transmissies, mechanische transmissies met dubbele vernselling, en volledig automatische transmissies. Voor de mechanische versnellingsbak blijft de klassieke mechanica als basis. Echter, met de mogelijkheden van automatische koppeling en software worden ze tot een geautomatiseerde versnellingsbak, die zelfs geen koppelingspedaal kunnen hebben. De dubbele transmissies hebben dicht bij elkaar overbrengingsverhoudingen, waardoor het aantal transmissies stijgt tot 12-14 en dat maximaliseert de bereidbaarheid van de trekkers. Vele versnellingsbakken zijn uitgerust met de rem-retarder, die een remkracht voortbrengt al op de krachtafnemer of op de versnellingsbak. Dat maakt het remmen soepel en snel.
Assen en reductiekasten zijn verantwoordelijk voor de verdeling van de belasting en laadvermogen . Assen kunnen worden uitgerust met eenvoudige mechanische reductiekasten of kunnen worden aangevuld met tandwielen. Die verhogen het totaalgewicht. Bijvoorbeeld zijn de trekkers met een as en het vermogen van 250 pk uitgerust met een gewone reductiekast. Bij het vermogen tot 750 pk en totaalgewicht van meer dan 150 ton is de tandwiel nodig.
Zadel. Deze mechanische koppeling bevindt zich opwaarts van de trekkerassen en ziet de koppeling met een oplegger voor. Die ziet als een bole metalplaat met een gat voor de aankoppeling van een oplegger en de grootte van 50.8 en 88.9 mm. Deze inrichting moet de wendbaarheid van de hele vrachwagencombinatie op de weg verzekeren.
De belangrijkste producenten van de trekkers zijn:
- Daimler AG met merken Mercedes-Benz, Freightliner Trucks, Sterling Trucks, Unimog, Western Star, Fuso, BharatBenz
- Volvo Group met merken Volvo, Mack, Renault, UD Nissan Diesel
- PACCAR met merken DAF Trucks, Kenworth, Peterbilt, Leyland Trucks
- Volkswagen Group met merken Scania, MAN
- Dongfeng Motor
- Тata Group met merken Tata Motors, Daewoo Commercial Vehicle
- Hyundai Kia
- Toyota Group met merken Hino Motors, Isuzu
- Iveco Group met merken Magirus, Astra, Seddon Atkinson, Yuejin