Scania


Scania AB dateert zijn geschiedenis uit 1891. Het hoofdkantoor is gevestigd in de Zweedse stad Södertelge, en de productiefaciliteiten zijn verspreid over de continenten: er zijn fabrieken in Zweden, Frankrijk, Nederland, Argentinië, Brazilië, Polen en Rusland. Al meer dan honderd jaar had het bedrijf bewaard het profiel van de fabrikant van vrachtwagens en bussen, industrie- en scheepsmotoren. Daarnaast vervaardigt de onderneming chassis voor andere bedrijven. De eigenaar van de onderneming is Volkswagen AG (70% aandelen), MAN ( 17% ) en de minderheidsaandeelhouders.

Geschiedenis

De onderneming vervaardigt vrachtwagens sinds 1902; de eerste daarvan werd gebouwd op basis van een benzinemotor. In 1908 werd de vier ton twintig pk vrachtwagen toegekend, maar de massaproductie was niet begonen vanwege de kleine vraag. Eigenlijk was de onderneming Scania Vabis opgericht in 1911 door de fusie van Maskinfabriksaktiebolaget Scania en Vagnfabriksaktiebolaget in Södertelge. In 1915 had de nieuwe onderneming, vergeleken met de tegenwoordige tijd, een bescheiden bedrag voertuigen vervaardigd, namelijk 76 personenauto's, 74 vrachtwagens en een bus. Hierbij werd ongeveer 30 % daarvan naar Rusland geleverd. Sinds 1921 had het bedrijf een niche in de markt genomen als leverancier van vrachtwagens en bussen voor de staatspost.

In 1925 introduceerde Scania Vabis een nieuwe generatie van vrachtwagens met een gesloten cabine en de vier-cilinder motor met bovenliggende kleppen. De hoge deskundigheid van ontwerpers had bevorderd in de markt van gespecialiseerde motoren voor boten te komen. In 1926 en 1927 had het bedrijf ontworpen vier- en zescilinder motoren met het vermogen van 60 en 100 pk.

De economische prestatie van Scania Vabis hadden toegelaten in 1932 de eerste "Bulldog" bus te vervaardigen (de motor en de chauffeur in de cabine), naar analogie met de Amerikaanse bussen. Samenwerking met nutsbedrijven van Stockholm had bevorderd een voortdurende verkoop en economische ontwikkeling in 1930-40. Bovendien was ook Scania-Vabis de leverancier van speciale en militaire voertuigen, tanks voor de Zweedse Strijdkrachten. Als gevolg lanceerde het bedrijf in 1944 de eerste seriële civiele vrachtwagen. Die was uitgerust met de eigen geproduceerde dieselmotor met 4, 6, 8 cilinders, samengesteld in een modulair system, dat had toegelaten de gestandaardiseerde onderdelen te gebruiken. In 1954 werd de Regent vrachtwagen een populair model onder transportbedrijven. In 1969 na enkele jaren van technische ontwikkeling werd de nieuwe motor DS 14, 350 pk en de werkvolume van 14 liter voorgelegd. In de jaren 1960 met de plaatsing van faciliteiten in Brazilië en Nederland begon het bedrijf geografisch te groeien. Bovendien verwerft de onderneming sommige bedrijven in Zweden met het plan om onderdelen te vervaardigen.

Deze uitbreiding had kunnen ontwikkelen en uitbrengen de nieuwe vrachtwagen LB141 met de 8 cilinder V-soort motor met het vermogen van 375 pk. Het testen van voertuigen met nieuwe motoren had toegelaten de bejgewerkte en efficiëntere modellen op de markt te brengen.

In de jaren 1980 werd de productie van vrachtwagens in een modulair system georganiseerd. Dit had aanzienlijk de productie kosten verminderd en had toegelaten de modellen op speciale bestellingen samen te stellen.

De moderne gestalte van een voertuig verscheen ook in de jaren 1980. Vrachtwagens met een totaalgewicht van 16-36 ton begon vervaardigd te worden. De populaire derde serie verscheen op de markt.

Samen met voertuigen vervaardigde Scania ook bouwmachines. Het bedrijf concentreerde zich op de vervaardiging van zijn eigen onderdelen: motoren, cabines, achterassen, aandrijvingen.

Aan het begin van de 21 eeuw had zich Scania gepositioneerd als een fabrikant van de krachtigste motoren en populaire voertuigen in het bijzonder T-modellen en de daaropvolgende R-modellen. De vervaardiging van motoren werd het kenmerk van de kwaliteit van het bedrijf. Samen met Cummins ontwikkelde Scania de technologie van brandstofinspuiting onder hoge druk (XPI). Dit liet V8 motoren met het vermogen van 620 pk op de markt te brengen, en in 2010 ook de krachtigste motor voor vrachtwagens met 730 pk. Scania R 730 werd de krachtigste lange afstand vrachtwagen ter wereld.

Modellen

Momenteel biedt het bedrijf drie series van vrachtwagens aan: P, G en R.


Scania R

Scania R
Scania R

De R-serie is ontworpen voor de lange afstand vervoer van zware ladingen. Vrachtwagens zijn uitgerust met motoren Euro V8 met een cilinderinhoud van 9, 13, 16 liter, en vermogen van 250 tot 580 pk. De voertuigen zijn speciaal uitgerust met Ad Blue, die de uitstoot neutraliseert. De vrachtwagens kenmerken zich met geavanceerde systemen van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals ondersteuning van de bestuurder (Scania Driver Support), het nieuwste brandstof bespaarsysteem (Scania Active Prediction), elektronische rem ondersteuning (Brake assist), rijstrook volgsysteem (Lane Departure Warning), adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise control), een camera van de voorgrond. Dergelijke uitvoering wordt geïnstalleerd op de R-serie voertuigen en optioneel op de G-serie voertuigen.


Scania G

Scania G
Scania G

De G-serie is ontworpen voor zowel de lange afstanden also ok voor het regionale vervoer van goederen, en ook voor de bouwen. De wijzigingen zijn uitgerust met drie slaapkamers. De vrachtwagens zijn uitgerust met motoren van 490 pk.


Scania P

Scania P
Scania P

De P-serie is ontworpen voor het vevoer van lichte ladingen binnen de regio of de stadsgrenzen, en voor de bouwen. De vrachtwagens zijn opmerkelijk voor wendbaarheid en efficiëntie van motoren met het vermogen tot 450 pk. Cabines zijn beschikbaar in 5 versies: van de slaapcabine tot de verkorte cabine.

Een opvallend kenmerk is het Scania Opticruise systeem, dat optimal de versnellingsbak, de motor en de ophanging van de vrachtwagen instelt voor moeilijke rijomstandigheden: bergop, onder zware belasting, enz.


Scania bussen

Scania Citywide
Scania Citywide
Scania OmniCity
Scania OmniCity
Scania OmniLink
Scania OmniLink

Scania vervaardigt twee soorten bussen: stadbussen en toeristische bussen. Stadsbussen zijn opmerkelijk voor wendbaarheid, efficiëntie en de invoering van milieu innovaties. Op deze bussen wordt het versterkte chassis geïnstalleerd. Deze omvatten de modellen Citywide, OmniCity, OmniLink.

Scania OmniExpress
Scania OmniExpress
Scania Higer A98
Scania Higer A98
Scania Touring
Scania Touring
Scania Irizar Century
Scania Irizar Century

De toeristische bussen Scania OmniExpress, Higer, Touring, Irizar voldoen aan alle eisen van comfort en milieuvriendelijkheid. Scania bussen hebben een gemeen kenmerk in het ontwerp: als men van voren naar de bus kijkt lijkt het erop dat ze lacht naar men terug. Dit is een oude truc van Scania bussen.

Opmerkelijk zijn ecologische technologieën van de Zweedse fabrikant. Sinds de jaren 1980 hield zich de onderneming daarmee bezig: het ontwerpen van motoren op biobrandstof: biodiesel (koolzaad), aardgas en biogas.

Comments

Door op een link op deze website te klikken, gaat u ermee akkoord en machtigt u ons om uw persoonlijke gegevens te verwerken, inclusief het gebruik van cookies en andere trackingtechnologieën. Het is geïmplementeerd om uw ervaring op deze website, andere websites en websites van externe adverteerders die met ons samenwerken te verbeteren en te personaliseren. Onze partnerbedrijven kunnen ook cookies op uw apparaat opslaan of vergelijkbare technologieën gebruiken om de persoonlijke informatie te verzamelen en te verwerken. Meer informatie over hoe we omgaan met uw persoonsgegevens.