Type
Distributietransport
Schuifzeilopleggers2353Koelwagens opleggers967Gesloten opleggers553Isothermen opleggers218Vlakke/ Open opleggers836Tankopleggers612Bulkopleggers134Chassis opleggers20Containertransporters/ Wissellaadbakken opleggers846Schuifvloer opleggers190Bandlosser opleggers5Autotransport opleggers68Houtopleggers92Drankenwagen opleggers13Veewagen opleggers41Paardenopleggers1
Interessante aanbiedingen
Krone Thermotrailer ThermoKing SLXi300, Zurrleiste
42 900 EUR
2021, 3-as
Oostenrijk, Peuerbach
VELDHUIZEN P37-1 BE-OPLEGGER
11 450 EUR
2015
Nederland, LIENDEN
Goldhofer 4-(1+3)-Achs-Tele-Semi mit Radmulden u. Rampen
Prijs op aanvraag
4-as
Duitsland, Dortmund
SK010 FP45 COOL Frischdienst ohne Aggregat
14 600 EUR
2012
Oostenrijk, Laakirchen
DOLL 4-Achs-Tele-Semi-Sattelauflieger
Prijs op aanvraag
2011, 4-as
Duitsland, Dortmund
Bilcon 40000
9 999 EUR
2010, 3-as
Denemarken, Hedensted
Goldhofer 3-Achs-Semi Stepstar mit hydr. Rampen
Prijs op aanvraag
3-as
Duitsland, Dortmund
Meusburger 3-Achs-Satteltieflader mit abklappbarem Heck
Prijs op aanvraag
3-as
Duitsland, Dortmund
De oplegger is een voertuig , een soort aanhangwagen die voor het vervoer van verschillende ladingen is bestemd. In het voorste gedeelte is de oplegger uitgerust met de drakvlak met de kingpin, die op de koppelschotel van een trekker wordt gekoppeld . Aldus wordt wat gewicht naar de assen van de trekker overdragen. Het bouw ziet ook een zadel voor, waarop het voorste deel ongekoppeld rust. Grofweg kan de oplegger in twee delen worden verdeeld: rijwerk en laadplatform.
Het eerste deel bestaat uit een ophanging, chassis , assen . De draagvermogen, snelheid en stabiliteit hangen daarvan af. Moderne opleggers zijn met moderne luchtkussens (dubbele) uitgerust. Ze absorberen hobbels op de straten en garanderen de stabiliteit, en daarmee de veiligheid van goederen . De totale laadvermogen van de gehele oplegger hangt van de belasting op de assen af. Het chassis is een belangrijk bouwelement . Om gemakkelijker te repareren is het modulair (vastgemaakt met bouten). Het chassis kan ook ongedeeld zijn. Dat verhoogt de robustheid en stabiliteit. Het chassis wordt met duurzame en corrosiebestendige laag bedekt. Als regel kiezen de fabrikanten van opleggers zichzelf de leverancier voor elementen van het rijwerk.
Wat de sectie voor goedenvervoer betreft is de verscheidenheid zeer ruim. Afhankelijk van de toepassing kan ze van staal, hout en kunststoffen worden gemaakt. Meestal zijn er de volgende elementen : de vloer of het frame , draagconstructie, isolatie, een bevestiging (bijvorbeeld verankering of ringen ), een uitladen-inladen mechanisme, interne constructies voor meerdere verdiepingen. Tanks of speciale reservoirs kunnen ook worden gemonteerd op het platform voor het vervoer van vloeistoffen (bijvoorbeeld ammoniak).
De materialen die voor de vervaardiging van opleggers worden gebruikt, hangen van zijn doelgebruik af. Bijvoorbeeld voor middelen die door temperatuurveranderingen zijn beïnvloed; of zware ladingen of standarde ladingen en techniek, ezv. Dus om de lading te beschermen kunnen huif, gesloten box of koelwagens worden gebruikt. De oplegger kan ook worden gebouwd als een kiepauto voor het vervoer en uitlading van bouwmaterialen en bulkgoederen. Er zijn ook platformen voor het vervoer van graafmachines of techniek.
In tegenstelling tot trekkers, zijn opleggers eenvoudiger en worden door vele bedrijven vervaardigd, en onder anderen kunnen aan de perzoonlijke behoeften van klanten worden aangepast. De voornaamste seriële producenten zijn Krone, Kögel, Schmitz en Van Hool.