
Renault Trucks is een divisie van de Volvo Trucks
Geschiedenis
Renault werd opgericht in 1889 door de broers Louis en Marcel Renault in de voorstad van Parijs. In 1900 begon het bedrijf de vervaardiging van lichte vrachtwagens. In de tussentijd ontwerpt de costructeur Marius Berliet tot 1906 de eerste vrachwagen op basis van de eencilinder benzinemotor. Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog had Renault zich als fabrikant van vrachtwagens gevestigd en had ze geleverd naar de Russische armee. Bovendien hadden Renault en Berliet aan het ontwerp van de zware tanks deelgenomen.
In 1923 Renault wurde de trekker voor verkeerswegen vervaardigd, en in 1928 wurde ze met de dieselmotor uitgerust. De vraag naar vrachtwagens tijdens de Tweede Wereldoorloog en daarna had bevorderd de ontwikkeling van vrachtwagens. Berliet overneemt kleine ontwerpbedrijven en creëert in 1957 de zware vrachtwagens T100.
De oprichting van de divisie Renault Vehicules Industriels vond in 1978 plaats. Renault overneemt Dodge Europa in 1983 en Mack in 1990 en daardoor creëert een groot concern voor autovervaardiging. Eigenlijk begint sinds 1983 de oprichting van de moderne generatie van Renault. In 2001 verkoopt het bedrijf de divisie voor de vervaardiging van vrachtwagens (Renault Vehicules Industriels) aan Volvo Trucks, en sinds 2002 wijzigt de naam van het bedrijf in Renault Trucks.
Renault vrachtwagens
De hoofdvlaggenschip van Renault Trucks is een trekker Premium Route.
Als gevolg van aanscherping van milieunormen voor vrachtwagens had Renault Trucks zijn reeks van vrachtwagens bijgewerkt en de omschrijving vervangen.
D, Midlum, Premium Distribution



Renault Midlum en Renault Premium Distribution zijn lichte vrachtwagens die zijn bestemd voor de distributie van goederen. Ze worden ook door nutsbedrijven gebruikt. Ze zijn vervangen door D-serie met Euro-6 motoren.
T, Premium Route, Magnum



In het segment van de lange afstand vervoer worden verkocht zowel Renault Premium Route en Renault Magnum met Euro 5 motoren als ook Renault T van 380 tot 520 pk met de bijgewerkte cabine in twee versies.
K, C, Kerax, Lander




In het segment van de bouw vrachtwagens worden Renault Lander en Kerax vervangen door serie C in twee versies met motoren van 250 tot 320pk en van 380 tot 520PK en K-series met het motorvermogen van 380 tot 520PK voor zware ladingen.
Renault minibussen en bestelwagens



Passagierwagens en vracht- en passagierwagens en minibussen zijn gepresenteerd met volgende basismodellen:
Renault Kangoo - een kleine wagen die wordt gebruikt voor het vervoer van passagiers en kleine ladingen.
Renault Trafic en de Renault Master - minibussen die kunnen worden uitgerust om passagiers en ladingen te vervoeren. Op basis van deze modellen zijn beschikbaar kleine vrachtwagens met verschillende soorten carrosserie en zonder carrosserie (chassis).
Renault bussen
De divisie Renault Bus is een deel van de houdermaatschappij Irisbus. De busvervaardiging neemt een klein deel.
De Agora serie wordt sinds 1995 vervaardigd in verschillende versies en is een stadbus met de capaciteit van maximaal 100 passagiers. De versies met twee en vier deuren worden vervaardigd.
De Ares serie zijn toeristbussen met de capaciteit van 53 passagiers en 12 meter lang. Deze bussen zijn uitgerust met de dieselmotor tot 340pk en de handgeschakelde versnellingsbak van ZF.
De Iliade serie zijn toeristbussen met het totaalgewicht tot 18 ton en de capaciteit van 51 passagiers. Ze zijn uitgerust met motoren tot 340pk.