Scania
Scania AB dateert zijn geschiedenis uit 1891. Het hoofdkantoor is gevestigd in de Zweedse stad Södertelge, en de productiefaciliteiten zijn verspreid over de continenten: er zijn fabrieken in Zweden, Frankrijk, Nederland, Argentinië, Brazilië, Polen en Rusland. Al meer dan honderd jaar had het bedrijf bewaard het profiel van de fabrikant van vrachtwagens en bussen, industrie- en scheepsmotoren. Daarnaast vervaardigt de onderneming chassis voor andere bedrijven. De eigenaar van de onderneming is Volkswagen AG (70% aandelen), MAN ( 17% ) en de minderheidsaandeelhouders.
Geschiedenis
De onderneming vervaardigt vrachtwagens sinds 1902; de eerste daarvan werd gebouwd op basis van een benzinemotor. In 1908 werd de vier ton twintig pk vrachtwagen toegekend, maar de massaproductie was niet begonen vanwege de kleine vraag. Eigenlijk was de onderneming Scania Vabis opgericht in 1911 door de fusie van Maskinfabriksaktiebolaget Scania en Vagnfabriksaktiebolaget in Södertelge. In 1915 had de nieuwe onderneming, vergeleken met de tegenwoordige tijd, een bescheiden bedrag voertuigen vervaardigd, namelijk 76 personenauto's, 74 vrachtwagens en een bus. Hierbij werd ongeveer 30 % daarvan naar Rusland geleverd. Sinds 1921 had het bedrijf een niche in de markt genomen als leverancier van vrachtwagens en bussen voor de staatspost.
In 1925 introduceerde Scania Vabis een nieuwe generatie van vrachtwagens met een gesloten cabine en de vier-cilinder motor met bovenliggende kleppen. De hoge deskundigheid van ontwerpers had bevorderd in de markt van gespecialiseerde motoren voor boten te komen. In 1926 en 1927 had het bedrijf ontworpen vier- en zescilinder motoren met het vermogen van 60 en 100 pk.
De economische prestatie van Scania Vabis hadden toegelaten in 1932 de eerste "Bulldog" bus te vervaardigen (de motor en de chauffeur in de cabine), naar analogie met de Amerikaanse bussen. Samenwerking met nutsbedrijven van Stockholm had bevorderd een voortdurende verkoop en economische ontwikkeling in 1930-40. Bovendien was ook Scania-Vabis de leverancier van speciale en militaire voertuigen, tanks voor de Zweedse Strijdkrachten. Als gevolg lanceerde het bedrijf in 1944 de eerste seriële civiele vrachtwagen. Die was uitgerust met de eigen geproduceerde dieselmotor met 4, 6, 8 cilinders, samengesteld in een modulair system, dat had toegelaten de gestandaardiseerde onderdelen te gebruiken. In 1954 werd de Regent vrachtwagen een populair model onder transportbedrijven. In 1969 na enkele jaren van technische ontwikkeling werd de nieuwe motor DS 14, 350 pk en de werkvolume van 14 liter voorgelegd. In de jaren 1960 met de plaatsing van faciliteiten in Brazilië en Nederland begon het bedrijf geografisch te groeien. Bovendien verwerft de onderneming sommige bedrijven in Zweden met het plan om onderdelen te vervaardigen.
Deze uitbreiding had kunnen ontwikkelen en uitbrengen de nieuwe vrachtwagen LB141 met de 8 cilinder V-soort motor met het vermogen van 375 pk. Het testen van voertuigen met nieuwe motoren had toegelaten de bejgewerkte en efficiëntere modellen op de markt te brengen.
In de jaren 1980 werd de productie van vrachtwagens in een modulair system georganiseerd. Dit had aanzienlijk de productie kosten verminderd en had toegelaten de modellen op speciale bestellingen samen te stellen.
De moderne gestalte van een voertuig verscheen ook in de jaren 1980. Vrachtwagens met een totaalgewicht van 16-36 ton begon vervaardigd te worden. De populaire derde serie verscheen op de markt.
Samen met voertuigen vervaardigde Scania ook bouwmachines. Het bedrijf concentreerde zich op de vervaardiging van zijn eigen onderdelen: motoren, cabines, achterassen, aandrijvingen.
Aan het begin van de 21 eeuw had zich Scania gepositioneerd als een fabrikant van de krachtigste motoren en populaire voertuigen in het bijzonder T-modellen en de daaropvolgende R-modellen. De vervaardiging van motoren werd het kenmerk van de kwaliteit van het bedrijf. Samen met Cummins ontwikkelde Scania de technologie van brandstofinspuiting onder hoge druk (XPI). Dit liet V8 motoren met het vermogen van 620 pk op de markt te brengen, en in 2010 ook de krachtigste motor voor vrachtwagens met 730 pk. Scania R 730 werd de krachtigste lange afstand vrachtwagen ter wereld.
Modellen
Momenteel biedt het bedrijf drie series van vrachtwagens aan: P, G en R.
Scania R
De R-serie is ontworpen voor de lange afstand vervoer van zware ladingen. Vrachtwagens zijn uitgerust met motoren Euro V8 met een cilinderinhoud van 9, 13, 16 liter, en vermogen van 250 tot 580 pk. De voertuigen zijn speciaal uitgerust met Ad Blue, die de uitstoot neutraliseert. De vrachtwagens kenmerken zich met geavanceerde systemen van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals ondersteuning van de bestuurder (Scania Driver Support), het nieuwste brandstof bespaarsysteem (Scania Active Prediction), elektronische rem ondersteuning (Brake assist), rijstrook volgsysteem (Lane Departure Warning), adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise control), een camera van de voorgrond. Dergelijke uitvoering wordt geïnstalleerd op de R-serie voertuigen en optioneel op de G-serie voertuigen.
Scania G
De G-serie is ontworpen voor zowel de lange afstanden also ok voor het regionale vervoer van goederen, en ook voor de bouwen. De wijzigingen zijn uitgerust met drie slaapkamers. De vrachtwagens zijn uitgerust met motoren van 490 pk.
Scania P
De P-serie is ontworpen voor het vevoer van lichte ladingen binnen de regio of de stadsgrenzen, en voor de bouwen. De vrachtwagens zijn opmerkelijk voor wendbaarheid en efficiëntie van motoren met het vermogen tot 450 pk. Cabines zijn beschikbaar in 5 versies: van de slaapcabine tot de verkorte cabine.
Een opvallend kenmerk is het Scania Opticruise systeem, dat optimal de versnellingsbak, de motor en de ophanging van de vrachtwagen instelt voor moeilijke rijomstandigheden: bergop, onder zware belasting, enz.
Scania bussen
Scania vervaardigt twee soorten bussen: stadbussen en toeristische bussen. Stadsbussen zijn opmerkelijk voor wendbaarheid, efficiëntie en de invoering van milieu innovaties. Op deze bussen wordt het versterkte chassis geïnstalleerd. Deze omvatten de modellen Citywide, OmniCity, OmniLink.
De toeristische bussen Scania OmniExpress, Higer, Touring, Irizar voldoen aan alle eisen van comfort en milieuvriendelijkheid. Scania bussen hebben een gemeen kenmerk in het ontwerp: als men van voren naar de bus kijkt lijkt het erop dat ze lacht naar men terug. Dit is een oude truc van Scania bussen.
Opmerkelijk zijn ecologische technologieën van de Zweedse fabrikant. Sinds de jaren 1980 hield zich de onderneming daarmee bezig: het ontwerpen van motoren op biobrandstof: biodiesel (koolzaad), aardgas en biogas.
Voertuigcategorieën gelabeld als "Scania"
Laatste aanbiedingen
SCANIA R500 6x2
48 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 52 384 USD
Scania R730 6x4 kippihydrauliikka
27 900EUR
- ≈ 29 887 USD
Scania LB 141 A.P.K./ T.U.V. 21 - 11 2024
65 000EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 69 631 USD
SCANIA R 450 A4x2NB DIFF-L FULL AIR RETARDER HYDRAULIC 9T
58 950,41EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 63 150,18 USD
SCANIA R 450 A4x2NB RETARDER LEATHER FULL AIR P-AIRCO
84 950,41EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 91 002,68 USD
SCANIA R 500 A6x2/4LB RETARDER HYDRO SLIDE DISH LEATHER
113 950,41EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 122 068,93 USD
Scania R 520 6X2/4 / RETARDER / KING HYDRAILICS / SHOW TRUCK / CONCOURSTAAT
37 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 40 600 USD
Scania R410 NGS / Retarder / Full Spoilers / Euro-6
32 750EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 35 083 USD
Scania S450 4X2 NL-Truck Retarder 2x Tanks Standklima Euro 6
45 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 49 170 USD
Scania R490 6X2 Retarder 2x Highline Tanks Lift+Lenkachse ACC Euro 6
33 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 36 315 USD
Scania R410 4X2 NL-Truck Euro 6
26 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 28 816 USD
Scania R450 4X2 Retarder Hydraulik LED Euro 6
33 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 36 315 USD
Scania R560 6X2 Extended Cabin! Special-Interior Retarder PTO Hydraulik Lift+Lenkachse Euro 5
45 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 49 170 USD
Scania R540 NGS 4x2 - RETARDER - 481 TKM - PARK. AIRCO - NAVI - 2 x FUEL TANKS - LED LIGHTS - TOP CONDITION -
73 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 79 165 USD
Scania R 450 EURO 6, Retarder, Standairco
22 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 24 531 USD
Scania R560 Topline, Euro 5, V8/ Low mileage / Sliding fifth wheel / Manual / Retarder, Intarder
29 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 32 030 USD
Scania P94-260
6 750EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 7 230 USD
Scania P370 Euro 6 / Highline / 834 dkm / Retarder / Navi / APK TUV 05-24
15 800EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 16 925 USD
Scania R450 4X2 Mega Retarder 2x Tanks Standklima ACC Navi Euro 6
39 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 42 742 USD
Scania R450 4X2 Highline Mega Standklima 2x Tanks Retarder ACC Euro 6
39 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 42 742 USD
Scania R730 8x4 puuvarustus,euro 5
37 900EUR
- ≈ 40 600 USD
Scania R450 R 450 Euro 6
Scania P114-380 Manual+FULL STEEL (6x2)
Scania R420 6X2
17 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 19 175 USD
Scania R380 8x2 / PALFINGER PK 85002 CRANE - KRAN - GRUA
Scania G 410 Euro 6 Retarder Palfinger 15 Ton haakarmsysteem
Scania G400 6x2 Volume Combi
16 950EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 18 157 USD
Scania R380 8x2 / PALFINGER PK 85002 CRANE - KRAN - GRUA
Scania P320 6X2 NEW! Lenkachse Euro 5
59 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 64 167 USD
Scania R480
Scania R450 NGS 6X2 RETARDER STEERING AXLE GETREIDE KIPPER
37 500EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 40 171 USD
Scania P380 8x2
Scania P380 8x2
Scania R 520 6x2 9 TON FRONT AXLE / CHASSIS L=7300 mm
42 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 45 956 USD
Scania R 520 6x2 BOX L=7399 mm
44 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 48 099 USD
Scania T142E 6x4
Scania 164G 480
Scania P230 Carrier Supra 950MT(100% working, 19,5t, (100% working), Dutch original truck
10 999EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 11 782 USD
Scania R490
218 900EUR
- ≈ 234 496 USD
Scania G500 6x2 Euro6
29 900EUR
- ≈ 32 030 USD
Irizar SCANIA K124EB 6X2 CENTURY 13.37
Scania K82S60
5 100EUR
- ≈ 5 463 USD
Scania Vabis
Scania K 400 4x2 OmniExpress 48 SEATS + 9 STANDING / EURO 5 / AC / AUXILIARY HEATING
26 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 28 816 USD
TURNÉBUSS SCANIA K 470 -07 (17 sovplatser)
SCANIA Citywide LE 12m - Klima - 6x - TÜV neu
179 000EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 191 753 USD
SCANIA Citywide LE 12m Klima - 5x Vorhanden
138 000EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 147 832 USD
SCANIA Citywide LE 12m Klima - 2x vorhanden
129 500EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 138 726 USD
SCANIA Citywide LE 12m
219 000EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 234 603 USD
SCANIA Citywide LF 12m
98 500EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 105 518 USD
Scania K114 4X2 51 Seat
7 900EUR
- ≈ 8 462 USD
Scania K114 4X2 51 Seat
7 900EUR
- ≈ 8 462 USD
Scania A30 HIGER / SPROWADZONA/ KLIMATYZACJA / EEV
50 470EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 54 065 USD
Scania K 400 4x2 OMNIEXPRESS 48 SEATS + 21 STANDING / EURO 5
28 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 30 959 USD
Scania K 400 4x2 OMNIEXPRESS 48 SEATS + 21 STANDING / EURO 5
28 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 30 959 USD
Scania OmniCity 10.9
17 500EUR
- ≈ 18 746 USD
SCANIA HIGER TOURING HD; KLIMA; seats 57; 13,7m; EURO 5
79 000EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 84 628 USD
Scania Irizar
6 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 7 391 USD
Scania Irizar
6 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 7 391 USD
Scania Irizar Century
6 900EUR
Prijs excl. BTW
- ≈ 7 391 USD
Comments